Servis RC modelů - email : lukidol@centrum.cz / Tel : 6 0 8 2 4 9 1 4 7

středa 12. února 2014

Údržba ložisek

Údržba ložisek I.
Pokud jsme si právě zadováděli ve vodě, bahnu, nebo jenom celý rok jen tak jezdili, máme v ložiskách určitě pěkný „humus“, i když to nevidíme. Pokud ale chceme, aby model fungoval tak, jak má, je kromě jeho obvyklého čištění potřeba občas pořádně vyčistit i ložiska. Někteří určitě namítnou, že si raději za pár korun koupí nová, ale ne všichni mají tolik zbytečných peněz, a navíc pak nelze o údržbě vůbec mluvit (takoví lidé pro mě nejsou modeláři, nýbrž obyčejní spotřebitelé). Ložiska s prachovkou (ochranný kroužek proti vnikání nečistot) můžeme rozdělit do dvou základních skupin. První je s prachovkou kovovou a druhá s pryžovou. Postup jak rozebrat oba druhy ložisek je velmi podobný, ale u ložisek s pryžovou prachovkou je třeba dávat větší pozor, abychom při demontáži samotné prachovky nepoškodili pryž (velmi častý problém). Takže hurá na věc. Nejdříve je potřeba sejmout prachovku. Nejlépe jehlou nebo špendlíkem sejmeme fixační kroužek. Ten je přerušený a zkosený, takže stačí jehlu zaháknout za úkos na konci přerušení a kroužek už většinou vyskočí sám (je napružený, tak jej jedním prstem přidržujeme, ať si ušetříme lezení po zemi). Všechny rozebrané věci je dobré odkládat do nějaké misky, protože pokud cokoliv ztratíme, nezbude nám už nic jiného než koupě nového ložiska. Pokračujeme sejmutím samotné prachovky, stačí ji podebrat špendlíkem nebo vyklepnout o stůl (většinou je přilepená na zbytcích oleje a vniknuvšího nepořádku). Pokud rozebíráme ložisko s pryžovou prachovkou, tak v něm žádný fixační kroužek nenajdeme, protože prachovka je v ložisku pouze vmáčknutá a stačí ji opatrně podebrat. Pokud se nám zatím „nepodařilo“ něco ztratit (zkontrolujeme rukávy, na kterých najdeme fixační kroužky), můžeme pokračovat. Opět jehlou vyjmeme klícku, která drží kuličky na místě. Všechny kuličky jehlou natlačíme na jednu stranu a tím uvolníme vnitřní kroužek, který vypadne a spolu s ním pravděpodobně i kuličky (ty budeme ještě potřebovat, takže rychle pochytat). Na posledním obrázku je vidět, jak vypadá rozebrané ložisko. Vše je teď potřeba vyčistit, například lihem. Po vyčištění všech dílů se můžeme pustit do skládání, které je v podstatě to samé pozpátku. Pinzetou naskládáme kuličky do járku uprostřed vnějšího kroužku (pokud tam nebudou držet, stačí použít trochu vazelíny). Když budou všechny kuličky na místě, vložíme vnitřní kroužek (je potřeba hodně pevnou ruku, obzvlášť u menších ložisek). Teď chytíme ložisko do ruky tak, aby nevypadl vnitřní kroužek ani kuličky, a jehlou posuneme kuličky kousek do stran, tím zafixujeme vnitřní kroužek a už jej nemusíme držet. Nakonec kuličky rozmístíme (zhruba) rovnoměrně tak, aby šla zpátky vmáčknout klícka. Tak, ložisko je pohromadě, stačí je jen promazat olejem na ložiska, vazelínou nebo teflonovým sprejem, osadit zpátky prachovky a zajistit fixačními kroužky (pozn.: při použití oleje nebo vazelíny se po vniknutí nečistot do ložiska vytváří brusná pasta, jejímž působením se ložisko rychle opotřebí, proto je vhodnější použít „suché“ teflonové spreje). Jak u prachovek, tak u fixačních kroužků pozor na orientaci (otočení), oba tyto díly lze osadit jen jednou stranou. U prachovek to zjistíme jednoduše použitím logického myšlení (nebo prozkoumáním nerozebraného ložiska). Fixační kroužky stačí vyzkoušet, buď budou držet pěkně na místě, nebo budou jakoby vyhnuté ven (mohou i vypadávat) - na to pozor, protože i pokud kroužky nasadíme špatně, můžou držet, ale otřesy při jízdě vypadnou a celá prachovka se vysype (mám vyzkoušené). Teď už jen zbývá vyčistit zbytek ložisek. Nepropadejme panice, netrvá to tak dlouho, jak to na první pohled vypadá (je potřeba jen hodně trpělivosti a pečlivosti). Já si většinou nechávám čištění ložisek na zimu, kdy nejezdím a mám spoustu času si s čištěním celého auta vyhrát. Všem přeju pevné ruce, nervy a pokud možno žádné poztrácené díly.
Meda (Jiří Hájek)
Údržba ložisek II.
V minulém díle jsme si ukázali klasický postup. Dnes si popíšeme postupy méně pracné a rychlejší, přitom ale stejně účinné, a tudíž bližší současnému stylu modelařiny. Nejprve můj oblíbený způsob, převzatý od Jiřího Maryšky, jenž jej popisuje takto: Mám taky jeden svůj „zaručený“ postup, který už používám asi dva roky k své plné spokojenosti. Ložiska vyjmu z modelu, navléknu na kónickou násadku od štětce na malování (běžný školní, co nejlacinější) a upnu do sklíčidla stojanové vrtačky. Uchopím vnější prstenec ložiska a za pomalých otáček (tak do 200/min) proplachuji ložisko jedním směrem odshora dolů teflonovým sprejem, až vytéká ven čistá kapalina. Velmi důležité je použít tefl onový sprej dobré kvality! Ten, který používám v současnosti (jsou dva, první je Berner Teflon Spray – silikonfree, výrobní číslo 14772.1, druhý pak od fi rmy Weldtite TF2 Lubricant Spray with Teflon ® Made in UK, a řekl bych, že ten je lepší), má deklarovány ještě lepší vlastnosti než WD40 a uvolňovač zarezlých šroubů dohromady a něco na tom bude: umí rozpouštět a uvolňovat nečistoty podobně jako WD, přičemž je na sebe váže daleko lépe než třeba odmašťovač, motorsprej atp. Další a hlavní výhoda teflonového spreje je v tom, že kapalina je samovzlínající. Snad úplně nejdůležitější je pak skutečnost, že po aplikaci se po určité době odpaří těkavá nosná látka a zůstane „suchý“ teflonový film, který na sebe neváže prach tak jako všechna ostatní maziva, takže se nevytváří „brusná pasta“. Nakonec vyjmu násadku s ložiskem ze sklíčidla vrtačky a zkouším jeho chod prsty. Mám vyzkoušeno, že pokud člověk tohle udělá i u nových ložisek, zvýší se čas jejich doběhu (tření = lehkost chodu) několikanásobně. O životnosti nemluvě, ta se po této aplikaci-údržbě podstatně zvýší, protože teflonový film nepohlcuje prach, nýbrž naopak jej odpuzuje. A úplně nakonec – teflonový film je i vodoodpudivý a snese vysoké teploty, takže se hodí i do spojky u modelů se spalovacím motorem! Sečteno a podtrženo: ložiska jsou „namazána“ jedním ze současných nejlepších maziv, po jehož aplikaci se o mnoho prodlouží servisní interval. Ještě dodávám, že TF2 jsem koupil ve speciální prodejně jízdních kol. Sprej není zrovna nejlacinější, ale vydrží hodně dlouho, a to i navzdory skutečnosti, že jsem si jej oblíbíl a používám jej na kde co. Za nejúčinnější metodu, při které není třeba ložiska rozebírat, považuji jejich čistění ve vibrační vaničce. Nedávno jsem ji totiž objevil v internetovém obchodu „RC modely aut“ (http://obchod.rcmodelyaut.cz/integy-indisparkle-p-1314.html). Je na měkkých přísavných nožičkách a napájejí ji dva AA články. Její vnitřní rozměry 73x30x30 mm ji předurčují nejen k čištění ložisek, ale i například vzduchového čističe spalovacího motoru. Do vaničky se vloží čištěné součástky (v našem případě ložiska se sejmutými prachovkami), zalijí se čisticí tekutinou a vanička se spustí. Po vyprchání čisticí kapaliny zůstane na dně vaničky patrné množství mechanických nečistot, které byly původně v ložiskách. Na závěr radu od firmy Tobex Praha v.o.s., která dodává na český trh vysoce kvalitní ložiska japonské firmy EZO (která dokázala vyrobit nejmenší ložisko na světě o rozměrech 0,6x2,5x1 mm): Ložiska vložíme do vroucí vody s přidaným tekutým mýdlem a chvílí je povaříme. Pak je vyjmeme a propláchneme petrolejem, WD, TF2 atp., aby nerezavěla.
Jan Cinger

Zdrojem tohoto článku je časopis pro modeláře RCcars

Zdroj : RCA Rakovník