Příprava FG MARDER na sezonu |
A
je to tady. Vše nasvědčuje tomu, že zima je nenávratně pryč a sezona
off -road speciálů je opět tady. Jak ale vypadá model po minulé sezoně?
Ruku na srdce, kdo z vás jej řádně ošetřil hned po jejím skončení? Jak
jsem vysledoval u svých kolegů, hodně jich udělalo pouze nezbytné
zakonzervování s tím, že servis provedou hned, jak bude čas. U většiny k
tomu ale, kvůli jiným modelářským aktivitám, nedošlo. Je tedy nejvyšší
čas vrhnout se na svého miláčka a zjistit, co je potřeba vyměnit,
opravit a seřídit. Vycházím ze stavu, že je model zbavený bahna a
hrubých nečistot a nakonzervovaný olejem, aby nedocházelo k rezivění.
Údržbu jsem začal demontáží karoserie a kol a prozkoumáním ramen přední
nápravy. Plastová ramena bez problémů absolvovala celou minulou sezonu. I
když byla na první pohled nepoškozená, vůle na čepech svědčila o
opotřebení a bylo potřeba je vyměnit. Stejně na tom byly domky řízení a
ložiska. Původní plastové držáky předních ramen jsem již dříve nahradil
duralovými, a tak zde nebylo zřetelné opotřebení. Podobně jako ostatní
plastové díly na tom byla i oka kulových čepů řízení. Původní plastová
jsem nahradil duralovými, takže snad vydrží déle. Servosaver jsem
vyčistil a promazal. Nezbytné je rovněž rozebrat oba přední tlumiče,
vyměnit olej, gumové O-kroužky a zkontrolovat plastová oka. Používám
tuningové tlumiče FG, které jsem pro letošní sezonu vylepšil tak, že
jsem původní pístnice vyměnil za nové, které nevyužívají k aretaci pístu
„ségrovky“, ale klasické matice. Rovněž píst tlumiče již není plastový,
ale duralový s gumovým O-kroužkem. Dále jsem demontoval držák serv a
následně obě serva. Ta jsem rozebral, vyčistil převody a promazal je.
Při montáži je potřeba dbát na čistotu a obal utěsnit gumovým těsněním.
Poté přišel na řadu tlumič výfuku. Ten jsem namočil do rozpouštědla a
zbavil jej usazeného karbonu a zbytků oleje. Nakonec jsem zkrátil
kovovou koncovku a nahradil ji gumovou hadicí. Zda tato úprava bude mít
nějaký efekt a sníží hluk motoru na předepsanou hlučnost, se zjistí až
po měření. V opačném případě budu muset pro závody mistrovství ČR
zakoupit laděný tlumič. Motor jsem zbavil nečistot a pečlivě jsem
očistil všechna žebra kvůli chlazení. Dále jsem zkontroloval spojku,
vyměnil ložiska a prohlédl převody. Nečistoty ze zapalovací svíčky jsem
vypálil nad plynovým sporákem a dočistil ocelovým kartáčem. Nezbytná je
rovněž demontáž ručního spouštěče motoru. Kromě jeho vyčistění jsem
ještě vyměnil startovací lanko. Dalším nezbytným krokem byla demontáž a
následné vyčistění karburátoru a molitanového filtru. Zde se mi
potvrdilo, jak je důležité dát na vzduchový filtr ještě jednu řidší
vrstvu molitanu či jemnou síťku. Následovala práce na zadní nápravě.
Vzhledem k tomu, že jde o nápravu hnací, musíme jí věnovat více
pozornosti. Zkontroloval jsem vůle v ramenech, která jsou duralová a
mají delší životnost. Oka používám duralová, a ta se musej občas
promazat. Na horních ramenech používám plastová oka, a ta se musela také
vyměnit. Dále jsem demontoval oba domky diferenciálu, vyčistil je a
namazal vazelínou. Kuličkové poloosy jsem zkontroloval, vyčistil,
vyměnil opotřebené kuličky a promazal. Vyměnil jsem také domky a ložiska
zadních kol. Zadní tlumiče jsem rovněž, tak jako přední, vyčistil a
vyměnil v nich olej a gumová těsnění. Důležitá je kontrola kol, tedy
ráfků a pneumatik. Nemyslím tím pouze kontrolu opotřebení, ale především
jejich poškození či rozlepení. Dále doporučuji několikrát vybít a nabít
akumulátory pro pohon serv a napájení přijímače. Vyměnil jsem také
kabely, protože byly částečně prodřené, a dále vyčistil a znovu připájel
konektory. Zkontroloval jsem těsnost nádrže, zátky a všech hadiček.
Důležité je v zátce vyčistit otvory pro přisávání vzduchu. Dotáhl jsem
všechny šrouby v podvozku a vruty v plastu zajistil speciálním lepidlem
na šroubové spoje (nedoporučuji jej pro zajišťování šroubových spojů v
kovových částech). Karoserii jsem zbavil nečistot a zacelil nebo zpevnil
praskliny. K tomu lze použít různé tmely, lepidla či nýty. Zkontroloval
jsem náhradní díly a sepsal, co je potřeba zakoupit, protože je dobré
mít zásobu základních dílů. Při poruše modelu pak stačí sáhnout do kufru
a potřebný díl vyměnit. Mezi jednotlivými jízdami většinou nezbývá
tolik času, abychom díly sháněli a kupovali od kolegů či prodejců. Řádná
příprava a pravidelná údržba modelu se skutečně vyplatí. Není nic
příjemnějšího, než si po této činnosti prohlédnout model, který je
ošetřený a připravený k dalšímu závodu. Člověk si pak připadá jako
chirurg, který vrátil člověku život.
Láďa Vašnovský |
Zdrojem tohoto článku je časopis pro modeláře RCcars
Zdroj : RCA Rakovník
|
Servis RC modelů - email : lukidol@centrum.cz / Tel : 6 0 8 2 4 9 1 4 7
čtvrtek 13. února 2014
Příprava FG Mardera na sezónu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat