Servis RC modelů - email : lukidol@centrum.cz / Tel : 6 0 8 2 4 9 1 4 7

čtvrtek 13. února 2014

Příprava FG Mardera na sezónu

Příprava FG MARDER na sezonu
 

A je to tady. Vše nasvědčuje tomu, že zima je nenávratně pryč a sezona off -road speciálů je opět tady. Jak ale vypadá model po minulé sezoně? Ruku na srdce, kdo z vás jej řádně ošetřil hned po jejím skončení? Jak jsem vysledoval u svých kolegů, hodně jich udělalo pouze nezbytné zakonzervování s tím, že servis provedou hned, jak bude čas. U většiny k tomu ale, kvůli jiným modelářským aktivitám, nedošlo. Je tedy nejvyšší čas vrhnout se na svého miláčka a zjistit, co je potřeba vyměnit, opravit a seřídit. Vycházím ze stavu, že je model zbavený bahna a hrubých nečistot a nakonzervovaný olejem, aby nedocházelo k rezivění. Údržbu jsem začal demontáží karoserie a kol a prozkoumáním ramen přední nápravy. Plastová ramena bez problémů absolvovala celou minulou sezonu. I když byla na první pohled nepoškozená, vůle na čepech svědčila o opotřebení a bylo potřeba je vyměnit. Stejně na tom byly domky řízení a ložiska. Původní plastové držáky předních ramen jsem již dříve nahradil duralovými, a tak zde nebylo zřetelné opotřebení. Podobně jako ostatní plastové díly na tom byla i oka kulových čepů řízení. Původní plastová jsem nahradil duralovými, takže snad vydrží déle. Servosaver jsem vyčistil a promazal. Nezbytné je rovněž rozebrat oba přední tlumiče, vyměnit olej, gumové O-kroužky a zkontrolovat plastová oka. Používám tuningové tlumiče FG, které jsem pro letošní sezonu vylepšil tak, že jsem původní pístnice vyměnil za nové, které nevyužívají k aretaci pístu „ségrovky“, ale klasické matice. Rovněž píst tlumiče již není plastový, ale duralový s gumovým O-kroužkem. Dále jsem demontoval držák serv a následně obě serva. Ta jsem rozebral, vyčistil převody a promazal je. Při montáži je potřeba dbát na čistotu a obal utěsnit gumovým těsněním. Poté přišel na řadu tlumič výfuku. Ten jsem namočil do rozpouštědla a zbavil jej usazeného karbonu a zbytků oleje. Nakonec jsem zkrátil kovovou koncovku a nahradil ji gumovou hadicí. Zda tato úprava bude mít nějaký efekt a sníží hluk motoru na předepsanou hlučnost, se zjistí až po měření. V opačném případě budu muset pro závody mistrovství ČR zakoupit laděný tlumič. Motor jsem zbavil nečistot a pečlivě jsem očistil všechna žebra kvůli chlazení. Dále jsem zkontroloval spojku, vyměnil ložiska a prohlédl převody. Nečistoty ze zapalovací svíčky jsem vypálil nad plynovým sporákem a dočistil ocelovým kartáčem. Nezbytná je rovněž demontáž ručního spouštěče motoru. Kromě jeho vyčistění jsem ještě vyměnil startovací lanko. Dalším nezbytným krokem byla demontáž a následné vyčistění karburátoru a molitanového filtru. Zde se mi potvrdilo, jak je důležité dát na vzduchový filtr ještě jednu řidší vrstvu molitanu či jemnou síťku. Následovala práce na zadní nápravě. Vzhledem k tomu, že jde o nápravu hnací, musíme jí věnovat více pozornosti. Zkontroloval jsem vůle v ramenech, která jsou duralová a mají delší životnost. Oka používám duralová, a ta se musej občas promazat. Na horních ramenech používám plastová oka, a ta se musela také vyměnit. Dále jsem demontoval oba domky diferenciálu, vyčistil je a namazal vazelínou. Kuličkové poloosy jsem zkontroloval, vyčistil, vyměnil opotřebené kuličky a promazal. Vyměnil jsem také domky a ložiska zadních kol. Zadní tlumiče jsem rovněž, tak jako přední, vyčistil a vyměnil v nich olej a gumová těsnění. Důležitá je kontrola kol, tedy ráfků a pneumatik. Nemyslím tím pouze kontrolu opotřebení, ale především jejich poškození či rozlepení. Dále doporučuji několikrát vybít a nabít akumulátory pro pohon serv a napájení přijímače. Vyměnil jsem také kabely, protože byly částečně prodřené, a dále vyčistil a znovu připájel konektory. Zkontroloval jsem těsnost nádrže, zátky a všech hadiček. Důležité je v zátce vyčistit otvory pro přisávání vzduchu. Dotáhl jsem všechny šrouby v podvozku a vruty v plastu zajistil speciálním lepidlem na šroubové spoje (nedoporučuji jej pro zajišťování šroubových spojů v kovových částech). Karoserii jsem zbavil nečistot a zacelil nebo zpevnil praskliny. K tomu lze použít různé tmely, lepidla či nýty. Zkontroloval jsem náhradní díly a sepsal, co je potřeba zakoupit, protože je dobré mít zásobu základních dílů. Při poruše modelu pak stačí sáhnout do kufru a potřebný díl vyměnit. Mezi jednotlivými jízdami většinou nezbývá tolik času, abychom díly sháněli a kupovali od kolegů či prodejců. Řádná příprava a pravidelná údržba modelu se skutečně vyplatí. Není nic příjemnějšího, než si po této činnosti prohlédnout model, který je ošetřený a připravený k dalšímu závodu. Člověk si pak připadá jako chirurg, který vrátil člověku život.
Láďa Vašnovský
 

Zdrojem tohoto článku je časopis pro modeláře RCcars
Zdroj : RCA Rakovník

Žádné komentáře:

Okomentovat